Institute und Arbeitsgruppen

Welche Arbeitsgruppen stehen eigentlich hinter den angebotenen Doktorarbeiten und was bietet die medizinischen Fakultät der LMU eigentlich für Institute und Arbeitsgruppen? Diese Informationen bekommt ihr hier!

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Institut für Klinische Neuroimmunologie

Unser Institut widmet sich der Erforschung, Diagnose und Behandlung von neuroimmunologischen Erkrankungen. Dies sind Autoimmunerkrankungen des Nervensystems. Autoimmunerkrankungen sind Krankheiten, bei denen sich das Immunsystem „irrtümlich“ gegen Substanzen des eigenen Körpers richtet („autos“ ist das griechische Wort für „selbst“). Die bei Weitem häufigste neuroimmunologische Erkrankung ist die Multiple Sklerose.

Das Institut für Klinische Neuroimmunologie wurde 1999 zunächst als Stiftungslehrstuhl der Hermann- und-Lilly-Stiftung gegründet, und ist somit das erste, speziell der Erforschung neuroimmunologischer Erkrankungen gewidmete Universitätsinstitut in Deutschland. In enger Zusammenarbeit mit der Neurologischen Klinik der LMU München, Campus Grosshadern, beraten und behandeln wir Patienten mit Multipler Sklerose, Myasthenia gravis, Lambert-Eaton Myasthenie Syndrom, Polymyositiden, autoimmunentzündlichen Enzephalitiden, paraneoplastischen Autoimmunerkrankungen und anderen neurologischen Autoimmunerkrankungen (Neuroimmunologische Ambulanz; Leiterin: Oberärztin PD. Dr. med. Tania Kümpfel). Die stationäre Betreuung von Patienten mit neurologischen Autoimmunerkrankungen erfolgt in der Neurologischen Klinik. Mehr als die Hälfte der  Mitarbeitern des Instituts sind in der Grundlagen- und translationalen Forschung tätig. Die übrigen Mitarbeiter arbeiten im ärztlichen Bereich und in der klinischen Forschung.

Neben der Diagnostik und Therapie neurologischer Autoimmunerkrankungen gehört die Erforschung der Ursachen dieser Erkrankungen zu den Schwerpunkten unseres Instituts. Traditionell besteht eine enge Zusammenarbeit mit Prof. Dr. med. Hartmut Wekerle (Emeritusgruppe MPI). Am Institut für Klinische Neuroimmunologie vertreten die Arbeitsgruppen um Dr. rer. nat. Florence Bareyre, PD. Dr. rer. nat. Klaus Dornmair, PD. Dr. rer. nat. Naoto Kawakami, Prof. Dr. med. Martin Kerschensteiner, PD. Dr. med. Tania Kümpfel und Prof. Dr. med. Edgar Meinl die Neuroimmunologie in ihrer gesamten Spannbreite. Die Finanzierung unserer Forschung geschieht vorwiegend durch projektbezogene Drittmittel der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF), des European Research Councils (ERC) und anderer Institutionen der Forschungsförderung.

Marchioninistr. 15 81377 München

Arbeitsgruppen (3)

Clinician Scientist Group - Dr. Liebscher (1 Doktorarbeit/en)

Forschungsgebiet:
Zelluläre Mechanismen von neurodegenerativen Erkrankungen, wie der Amyotrophen Lateralsklerose und der frontotemporalen Demenz, und deren Effekte auf neuronale Schaltkreise.
Methoden:
in vivo Zwei-Photonen-Mikroskopie von Struktur und Funktion von Neuronen und Gliazellen an wachen oder anästhesierten Mäusen,
virtual reality,
Verhaltensstudien,
Immunfluorezenz,
Molekularbiologie,
Tracerstudien
Ansprechpartner/in: Dr. Sabine Liebscher

Doktorarbeiten:

Spinal cord repair (1 Doktorarbeit/en)

In our work group we are investigated axonal plasticity following spinal cord lesions and traumatic brain lesions. The gola of our laboratory is to design therpies aiming at improving axonal plasticity and functional recovery following central nervous system injury in particular using gene therapy.
Forschungsgebiet:
translational Neuroscience.
preclinical research.
Methoden:
Surgical techniques relevant to spinal cord injury and labeling of neurons in the brain and spinal cord.
Behavioral read-out of gene therapy experiments.
Molecular cloning
Histology, Anatomy, Immunohistochemistry, Congocal microscopy, Image analyis.
Ansprechpartner/in: PD Dr Florence Bareyre

Doktorarbeiten:

MS Twin Study (1 Doktorarbeit/en)

The risk of developing MS is influenced by genetic factors and environmental factors, including life-style. Whereas genes cannot be changed, it may be possible to correct adverse environmental factors to improve, and ideally, prevent the disease. To achieve this goal, it is necessary to better understand the nature and effects of the factors that trigger MS.
Forschungsgebiet:
In monozygotic twins the estimated concordance rate for MS rate is around 25%; hence 75% of twin pairs are clinically discordant (i.e. only one twin sibling is affected with MS, whereas the co-twin is seemingly healthy). This suggests that although the genetic background plays a strong role, environmental factors are also important. Presumably genetic and environmental risk factors do not act independently, but are interactive. A well-established approach that helps to disentangle genetic and environmental risk factors relies on monozygotic twins. Specifically, studying monozygotic MS-discordant twins allows us to identify factors that differ between cases and controls who are not only matched for age, gender and genetic background, but also matched for a broad range of (early) environmental factors.

For this purpose, 2012 I started assembling the national MS TWIN STUDY at the Institute of Clinical Neuroimmunology, LMU Munich. So far, I have been recruiting a still expanding cohort of already 85 monozygotic twin pairs who are clinically discordant for MS at study entry. The MS TWIN STUDY offers great advantages to approach a broad spectrum of MS related research questions as a discovery cohort and important reference. The MS TWINS COHORT is a high risk cohort and to date we detected that about 20% of the clinically healthy co-twins in our cohort have paraclinical (MRI and/or CSF) signs of subclinical neuroinflammation (SCNI). This prodromal stage is still enigmatic and we try to closely monitor these co-twins to get a glimpse into relevant triggering factors during the earliest phases of MS.
Methoden:
The MS TWIN STUDY is continuously recruiting and expanding including longitudinal follow up.

Building upon our CSF single cell sequencing results we are currently running additional experiments in CSF and blood to consolidate and expand our findings taking into account prodromal stages as well as different disease courses.

Based upon our previous work on the gut microbiome we are currently validating our initial results with the analysis of a larger sample set. In addition we focus now on the proximal gut microbiome of the small intestine, since we believe this might be the immunological hot spot. For this approach colonoscopies up to the terminal ileum are performed and we will process these samples for microbial profiling as well as additional transfer experiments into germ-free mice.

Since we have detected relevant epigenetic modifications we want to build upon these findings and perform a reanalysis of the whole cohort including follow-up samples in combination with a refined analysis using different approaches.
Ansprechpartner/in: PD Dr. med. Lisa Ann Gerdes

Doktorarbeiten:

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